Δευτέρα 21 Φεβρουαρίου 2011

Ξαπαν or Japan

Δεν τον θέλω πια
αυτόν τον βρόμικο κόσμο 
είπε η δροσοσταλίδα και έπεσε
                                     Βasho(1644-1694)
Landscape - National Treasure Of Japan
Σε μια μέρα άνθισε
και στον άνεμο μάδησε
η παπαρούνα
                        Masaora Siki(1867-1902)
Έτσι είναι
βρέχει βρέχομαι
πορεύομαι
                        Santoka(1882-1940)
Aronia Blossoms - National Trasure Of Japan

Chouju Sumou - National Treaure Of Japan
Rentisuikin Sotatsu - National Treasure Of Japan
A giant firefly :
that way, this way, that way, this -
and it passes by
                        Issa(1762-1826)
The wind that blows
ask them, which leaf on the tree
will be the next to go
                         Kyoshi Takahama(1874-1959)
Monkey by Hasegawa Tohaku
Sesshu by Haboku Sansui
Red Plum and Moon by Hiroshige
Leaf falls from a tree
and returns to it
it was a butterfly
                     Anonymous
Appreciating Lotuses by Zhou Maoshu
Δεν είναι όμως όλα φως. Η σκοτεινότητα και το μυστήριο του Noh παραδοσιακού θεάτρου προκαλείτε από τις μάσκες των ηθοποιών. 
Το εντυπωσιακό είναι που ανάλογα τον φωτισμό και την κλίση του κεφαλιού η μάσκα Noh προσδίδει στον ηθοποιό και άλλη διάθεση.
Στο Kabuti η διάθεση τονίζεται με το έντονο στιλιζάρισμα τα χρώματα και την χορογραφία.
To kabuti απ' το ρήμα kabuku ''να είσαι έξω από το συνηθισμένο'' θεωρείτε avan-garde και ''bizarre''(περίεργο) θέατρο. 
Θεματολογικά κινείται στο χώρο του δράματος και είναι το είδος που εισήγαγε τους Onnagata άνδρες ηθοποιούς σε γυναικείους ρόλους στο Ιαπωνικό θέατρο. Με το Bunraku μοιράζεται θεματολογία και μάλιστα αρκετά συχνά και το ίδιο έργο. Μόνο που στο Bunraku πρωταγωνιστές είναι οι κούκλες.Σχεδόν σε ανθρώπινο μέγεθος.
Όλη αυτή η θεατρική δραστηριότητα τα τεϊοποτεία και τα σπίτια με τις γκέισες οδήγησαν στην ανάπτυξη του Ukiyo-e. Πολλά έργα αυτής της τεχνοτροπίας χρησιμοποιήθηκαν ως αφίσες αλλά και για την προώθηση και εμπλουτισμό αυτού του είδους διασκεδάσεων. Η διάδοσή του και ευρεία αποδοχή οφείλεται κυρίως όμως στο ότι η τέχνη επιτέλους ασχολείται και με τα χαμηλότερα λαϊκά στρώματα(Henri Toulouce-Lautrec). Απ' τους πιο γνωστούς είναι ο Sharaku με τους ηθοποιούς του.
Two Actors
Otani Oniji role of Yakko
Υπάρχει μια υποψία ο Sharaku να είναι project μιας ομάδας καλλιτεχνών και αν ναι τότε το όνομα προέρχεται από το sharakusai ''βλακεία''(Luther Blissett, συγγραφέας;). O Κitagawa Utamaro αν και όχι μόνο είναι περισσότερο δημοφιλής για τις γκέισες του.
Okita Of The Teahouse
Bijin Combing Her Hair
Yama Uba and Kintaro
Εκτός από τα ξύλινα καλούπια κατάλληλη επιφάνεια ήταν και το δέρμα.
Στιγμιότυπο απο την ταινία Utamaro and his five women by Kenji Mizoguchi(1946)
Mε την ονομασία Tebori ονομάζεται στις μέρες μας η παραδοσιακή Ιαπωνική τέχνη της χειροποίητης δερματοστιξίας. Αρχικά λεγόταν Irezumi και χρησιμοποιούνταν για καλλωπιστικούς λόγους το 1720 όμως η κυβέρνηση επέβαλλε τον δερματικό στιγματισμό στους εγκληματίες οι οποίοι βγαινόντας από την φυλακή κάλυπταν μεγάλες επιφάνειες του κορμιού τους για να κρύψουν το παρελθόν τους.
 
 Ίσως για αυτό και τα tatto στην Ιαπωνία να είναι στενά συνδεδεμένα με την Yakuza Ιαπωνική μαφία. Η εκτέλλεση τους πάντως απαιτεί τρομερή δεξιοτεχνία και επιμονή στην λεπτομέρεια.
Η επέμβαση στο ανθρώπινο κορμί ήταν κάτι το συνηθές στην Ιαπωνία ας μην ξεχνάμε οτι δένανε τα πόδια των μωρών γκέισων προκειμένου να μην ξεπεράσουν το 36 νούμερο καθώς το μεγάλο πόδι στα κορίτσια θεωρούνταν αντιαισθητικό. Η κεντρική ιδέα είναι ότι η φυσική ομορφία γίνεται πραγματική ομορφία μόνο όταν τροποποιείτε ώστε να βρίσκεται σε συμφωνία με τα ανθρώπινα ιδεώδη.
Αυτη είναι και η λογική του Bonsai.
Golden Bellflower, 11cm
Pinus Mugo, 65cm
Στάλθηκε ως δώρο στην Κινέζικη αυτοκρατορία και εκ τότε έχει εξαπλώθει και στον δυτικό πολιτισμό ως ένα απο τα αγαπημένα hobby πολλών. Όπως άλλωστε και το Origami η συνεχείς αναδίπλωση χαρτιού με σκοπό την μορφοποίηση του. Αν και το origami αντιστρόφως από την Κίνα πήγε στην Ιαπωνία. Πάντως ξεκίνησε απο την απλή μορφή του ταχυδρομικού φακέλου καθαρά για χρηστικούς λόγους και από κει εξελίχθηκε σε. . . 
 Τα δύο τελευταία origami είναι του Τaketori αλλά δεν θα πω περισσότερα καθώς στο μέλλον θα ασχοληθούμε εκτενέστερα με το χαρτί. Υλικό με το οποίο καποίοι εκεί έξω πραγματικά κάνουν θαύματα. 


Υ.Γ.1. Μην παραβλέψετε να δείτε το βιντεάκι για τα tatto που υπάρχει στο Japan box της ανάρτησης.
Υ.Γ. 2. Τα γνωστά Manga είναι πρόσμιξη του Ukiyo-e με δυτικές επηροές.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου